Η Κοίμηση της Θεοτόκου είναι μία από τις σημαντικότερες γιορτές της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Τιμά την Παναγία και τη μετάβασή της από τη γήινη ζωή στην αιωνιότητα. Γιορτάζεται στις 15 Αυγούστου και αποτελεί θεσμό βαθιά ριζωμένο στις καρδιές των πιστών. Συνδέει παραδόσεις αιώνων με την πνευματική μας κληρονομιά.
Η γιορτή της Κοίμησης περιλαμβάνει την κοίμηση, την ταφή και την ανάσταση της Παναγίας, καθώς και τη μετάστασή της στους ουρανούς. Παρά την έλλειψη βιβλικών μαρτυριών, οι πληροφορίες προέρχονται από εξωβιβλικές παραδόσεις και διηγήσεις εκκλησιαστικών ανδρών. Μέσα από αυτήν την παράδοση, οι πιστοί αντλούν δύναμη και παρηγοριά. Η Παναγία παραμένει σύμβολο μητρικής αγάπης και προστασίας.
Σε αυτό το αφιέρωμα, θα αναλύσουμε τα γεγονότα της Κοίμησης της Θεοτόκου, την ερμηνεία της εικονικής αναπαράστασης της, καθώς και τις γνωστότερες εκδηλώσεις και πανηγύρια που λαμβάνουν χώρα σε όλη την Ελλάδα προς τιμήν της Παναγίας. Ελάτε να εμβαθύνουμε στη σημασία αυτής της εορτής και να ανακαλύψουμε την πνευματική και πολιτιστική της κληρονομιά.
Γεγονότα της Κοιμήσεως
Ο εορτασμός της Κοίμησης της Θεοτόκου είναι μια από τις μεγαλύτερες γιορτές της Εκκλησίας μας και η μεγαλύτερη Θεομητορική γιορτή του ορθόδοξου εορτολογίου. Περιλαμβάνει το θάνατο και την ταφή της Παναγίας, καθώς και την ανάσταση και μετάστασή της στους ουρανούς. Καθώς δεν υπάρχουν μαρτυρίες σχετικά με τα γεγονότα του Θεομητορικού αυτού γεγονότος, μαθαίνουμε για την κοίμηση της Θεοτόκου μέσα από εξωβιβλικές μαρτυρίες και διηγήσεις μεγάλων εκκλησιαστικών ανδρών, όπως του Ιωάννη Δαμασκηνού, του Διονυσίου του Αρεοπαγίτη, του Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου και άλλων.
Προετοιμασία της Παναγίας για την Κοίμηση
Όπως είναι γνωστό από την Ορθόδοξη Χριστιανική παράδοση, η Μαρία, μητέρα του Χριστού, πληροφορήθηκε για το τέλος της επίγειας ζωής της από άγγελο Κυρίου (σύμφωνα με την παράδοση ήταν ο Αρχάγγελος Γαβριήλ) τρεις ημέρες πριν και άρχισε να προετοιμάζεται κατάλληλα για το γεγονός. Με μεγάλη χαρά που θα συναντούσε τον μονογενή της Υιό, τον Κύριο μας Ιησού Χριστό, πήγε να προσευχηθεί στο όρος των Ελαιών, όπου συνήθιζε να προσεύχεται και Εκείνος, αφού πρώτα χάρισε τα υπάρχοντά της σε δύο χήρες γειτόνισσές της.
Παρουσία των Αποστόλων
Σύμφωνα με την παράδοση, την ημέρα της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, οι Απόστολοι δεν ήταν όλοι στα Ιεροσόλυμα. Κήρυτταν το Ευαγγέλιο σε μακρινούς τόπους. Μια νεφέλη τους άρπαξε και τους εμφάνισε όλους μπροστά στο κρεβάτι της Θεοτόκου. Ήταν ξαπλωμένη στο σπίτι του Ευαγγελιστή Ιωάννη περιμένοντας την κοίμησή της. Μαζί με τους Αποστόλους ήρθαν και θεόσοφοι Ιεράρχες. Ανάμεσά τους ήταν ο Απόστολος Τιμόθεος, ο Διονύσιος ο Αρεοπαγίτης και ο Άγιος Ιερόθεος, διδάσκαλος του Διονυσίου.
Ταφή και Ανάσταση της Θεοτόκου
Αφού εκοιμήθη η Θεοτόκος, οι Απόστολοι της έκλεισαν τα μάτια και τη μετέφεραν στον κήπο της Γεσθημανής, όπου την έθαψαν. Κατά τη μεταφορά του λειψάνου της, φανατισμένοι Ιουδαίοι προσπάθησαν να ανατρέψουν το νεκροκρέβατό της. Τυφλώθηκαν και τους κόπηκαν τα χέρια. Τρεις μέρες μετά την κοίμηση, ο Απόστολος Θωμάς, που απουσίαζε από την κηδεία, ζήτησε να ανοιχτεί ο τάφος για να προσκυνήσει το Σώμα της. Όταν άνοιξαν τον τάφο, διαπίστωσαν με έκπληξη ότι η Θεοτόκος είχε αναστηθεί σωματικά και ανελήφθη στους ουρανούς. Πάνω στον τάφο της Παναγίας χτίστηκε ένας μεγαλοπρεπής ναός από την Αγία Ελένη. Μετά την καταστροφή του, ο αυτοκράτορας Μαρκιανός και η σύζυγός του, Πουλχερία, έχτισαν έναν νέο ναό, που υπάρχει μέχρι σήμερα.
Ερμηνεία της Εικόνας
Η εικόνα της Κοίμησης της Θεοτόκου απεικονίζει την Παναγία, τον Υιό της, τους Αποστόλους, τους Πατέρες της Εκκλησίας και Αγγέλους. Στο κέντρο βρίσκεται η Θεοτόκος ξαπλωμένη, με τα μάτια κλειστά και το πρόσωπό της γαλήνιο. Μπροστά της είναι ένα αναμμένο κερί, ενώ από πάνω της ο Χριστός κρατάει ένα φασκιωμένο βρέφος, σύμβολο της ψυχής της μητέρας Του. Ο Απόστολος Πέτρος θυμιατίζει στα δεξιά της εικόνας, ενώ οι άλλοι Απόστολοι είναι συγκεντρωμένοι γύρω της. Πίσω από τους Αποστόλους απεικονίζονται οι Πατέρες της Εκκλησίας που έγραψαν τροπάρια για το γεγονός. Οι Άγγελοι περιβάλλουν τον Χριστό και την ψυχή της Θεοτόκου, κρατώντας ανοιχτές τις πόρτες του Παραδείσου για την Παναγία.
Η παράσταση της Κοιμήσεως της Θεοτόκου είναι η τελευταία από τα θέματα του Δωδεκαόρτου, το οποίο περιλαμβάνει τις δώδεκα σπουδαιότερες εορτές της Εκκλησίας μας, και χρησιμοποιείται για την αγιογράφηση των θόλων και των υψηλότερων σημείων των ναών.
Νηστεία και Εορτή
Η νηστεία είναι μία από τις παλαιότερες εντολές του Θεού, δοσμένη στον Αδάμ μέσα στον Παράδεισο, για να μάθουν οι άνθρωποι την υπακοή στον Θεό και την αντίσταση στον διάβολο.
Ιστορικό της Νηστείας της Παναγίας
Η νηστεία της Παναγίας, γνωστή και ως νηστεία του Δεκαπενταύγουστου, καθιερώθηκε τον 7ο αιώνα. Αρχικά, ήταν χωρισμένη σε δύο περιόδους: πριν τη γιορτή της Μεταμόρφωσης του Σωτήρος και πριν τη γιορτή της Κοίμησης της Θεοτόκου. Τον 10ο αιώνα, οι δύο αυτές περίοδοι συνενώθηκαν σε μια ενιαία νηστεία, που ξεκινά την 1η Αυγούστου και διαρκεί 14 ημέρες, μέχρι την 14η Αυγούστου, όπως ισχύει μέχρι σήμερα.
Κανόνες Νηστείας
Κατά τη διάρκεια της νηστείας αυτής, αποφεύγεται το λάδι (καθώς και το κρέας, το ψάρι, τα τυροκομικά και τα αυγά) όλες τις ημέρες εκτός από τα Σάββατα και τις Κυριακές. Την ημέρα της γιορτής της Μεταμόρφωσης του Σωτήρος (6 Αυγούστου), καταλύεται το ψάρι. Ανήμερα της Κοίμησης της Θεοτόκου, η νηστεία αίρεται και επιτρέπεται η κατανάλωση όλων των τροφών, εκτός κι αν η γιορτή πέσει σε Τετάρτη ή Παρασκευή, όπου καταλύεται μόνο το ψάρι.
Η Ημέρα της Κοίμησης
Η μέρα της Κοίμησης της Θεοτόκου δεν είναι ημέρα πένθους για μια αγαπημένη γυναίκα που «έφυγε», αλλά γιορτή χαράς και αγαλλίασης για το σμίξιμο της μητέρας με τον αγαπημένο της Υιό, την άνθηση της φύσης και την επιστροφή των ανθρώπων στη γενέθλια γη τους.
Ακολουθία του Επιταφίου
Ανήμερα του Δεκαπενταύγουστου, σε όλη την Ελλάδα, τελείται η Ακολουθία του Επιταφίου της Παναγίας. Οι επιτάφιοι στολίζονται με το σώμα επιταφίου και άνθη, και εναποτίθεται η εικόνα της Κοιμήσεως της Θεοτόκου. Ψάλλονται Εγκώμια και τελούνται ακολουθίες.
Γνωστότερες Εκδηλώσεις
Η Κοίμηση της Θεοτόκου στην Ελλάδα εορτάζεται με ιδιαίτερη λαμπρότητα και ονομάζεται και «Πάσχα του Καλοκαιριού». Σε πολλά νησιά του Αιγαίου στολίζουν και περιφέρουν επιτάφιο προς τιμήν της Παναγίας, ενώ σε πόλεις και χωριά ανά την επικράτεια διοργανώνονται παραδοσιακά πανηγύρια σε εκκλησίες αφιερωμένες στην Κοίμηση της Θεοτόκου, συνοδευόμενα από μεγάλα γλέντια.
Τήνος
Στην Τήνο τον Δεκαπενταύγουστο πραγματοποιούνται εκδηλώσεις με όλες τις τιμές, καθώς ο εορτασμός είναι διπλός: η Κοίμηση της Θεοτόκου και η επέτειος του τορπιλισμού της «Έλλης». Ανήμερα της εορτής, τελείται η Θεία Λειτουργία στον Ιερό Ναό της Ευαγγελίστριας. Κατά τη διάρκειά της, ο αρχηγός του Ναυτικού και ο εκπρόσωπος της Κυβέρνησης επιβαίνουν σε τορπιλάκατο και ρίχνουν στεφάνι στο σημείο όπου βυθίστηκε η φρεγάτα «Έλλη» από τους Ιταλούς τον Δεκαπενταύγουστο του 1940.
Η ιερή εικόνα λιτανεύεται και μεταφέρεται από άνδρες του Πολεμικού Ναυτικού, με τις μπάντες του Πολεμικού Ναυτικού και του Δήμου Τήνου να παίζουν πένθιμα εμβατήρια. Η πομπή καταλήγει στην Πλατεία Παντανάσσης, όπου τελείται δέηση και εκφωνούνται πανηγυρικοί λόγοι. Μετά τη λήξη τους, η πομπή συνοδεύει την ιερή εικόνα στην επάνοδό της στον Ιερό Ναό Ευαγγελίστριας.
Πάρος
Στην Πάρο, στο λιμάνι της Παροικιάς, βρίσκεται η εντυπωσιακή παλαιοχριστιανική εκκλησία της Παναγίας Εκατονταπυλιανής. Ανήμερα της Παναγίας, γίνεται περιφορά του Επιταφίου της Παναγίας και ακολουθεί παραδοσιακό πανηγύρι. Στο λιμάνι της Νάουσας, καΐκια με αναμμένες δάδες φωτίζουν τη νύχτα και προσεγγίζουν την προβλήτα. Δίνουν το σύνθημα για την έναρξη του γλεντιού με παραδοσιακά τραγούδια και χορούς, όπως τον μπάλο.
Παναγία Σουμελά
Μια άλλη λαμπρή εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου γίνεται στην Ιερά Μονή Παναγίας Σουμελά. Βρίσκεται στο χωριό Καστανιά του όρους Βερμίου Ημαθίας. Το Ιερό Προσκύνημα ιδρύθηκε το 1951, ως συνέχεια της ομώνυμης μονής στον Πόντο. Αυτή η μονή υπήρξε για 16 αιώνες σύμβολο και πνευματικό κέντρο του Ποντιακού Ελληνισμού.
Η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας Σουμελά αγιογραφήθηκε από τον Ευαγγελιστή Λουκά, σύμφωνα με την παράδοση της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Πριν τον ξεριζωμό του Πόντου το 1922, οι μοναχοί έθαψαν την ιερά εικόνα, έναν σταυρό με Τίμιο Ξύλο του Μανουήλ Γ΄ Κομνηνού και ένα χειρόγραφο ευαγγέλιο του Οσίου Χριστοφόρου στον προαύλιο χώρο της Αγίας Βαρβάρας. Το 1931, ο μοναχός Αμβρόσιος μετέφερε τα κειμήλια από τον Πόντο στην Ελλάδα.
Το προσκύνημα της νέας Παναγίας Σουμελά αποτελεί σήμερα σύμβολο και φάρο των Ποντίων. Κάθε χρόνο στις 15 Αυγούστου, στη γιορτή της Παναγίας, χιλιάδες επισκέπτες από όλη την Ελλάδα συρρέουν στην Παναγία Σουμελά. Παρακολουθούν τη Θεία Λειτουργία και τον Μεγάλο Εσπερινό της Κοίμησης της Θεοτόκου. Μετά, ακολουθεί μεγάλο γλέντι με παραδοσιακά ποντιακά τραγούδια και χορούς.
Απολυτίκιο
Εν τη Γεννήσει την παρθενίαν εφύλαξας, εν τη Κοιμήσει τον κόσμον ου κατέλιπες Θεοτόκε.
Μετέστης προς την ζωήν, μήτηρ υπάρχουσα της ζωής,
και ταις πρεσβείαις ταις σαις λυτρουμένη, εκ θανάτου τας ψυχάς ημών.
Δείτε περισσότερα
Ανακαλύψτε πατώντας εδώ Εικόνες με την Υπεραγία Θεοτόκο για το σπίτι, την εκκλησία ή το γραφείο σας.
Διαβάστε πατώντας εδώ Προσευχή στην Παναγία
Προτεινόμενα Προϊόντα